• 1
  • بهمن
  • 0
خريد و فروش آنلاين و موفق ترين فروشگاه هاي اينترنتي

خريد و فروش آنلاين و موفق ترين فروشگاه هاي اينترنتي

امروزه خريد و فروش آنلاين به يکي از مهم‌ترين روش‌هاي درآمدزايي تبديل شده است. در ادامه، سهم مبادلات آنلاين و موفق ترين فروشگاه هاي اينترنتي در سال گذشته را بررسي مي‌کنيم.
در گذشته به فضاي مجازي به عنوان يک فضاي تشريفاتي نگاه مي‌شد اما امروزه تمامي افراد از فرصت‌هاي اين فضا جهت کسب درآمد اطلاع دارند. در اين ميان، خريد و فروش آنلاين ، يکي از مهم‌ترين روش‌هاي درآمدزايي محسوب مي‌شود. در دنياي کنوني، ابزارها و روش‌هاي کسب درآمد بسيار نامحدود شده‌اند. بر اساس تعاريف اصلاح‌شده امروزي، بازار، تنها يک مکان براي انجام داد و ستد نيست بلکه آن را ذهن‌هاي خريدکننده و فروشنده در نظر مي‌گيرند. از سوي ديگر بايد قيد فيزيکي بودن را از مکان برداشت و مکان مجازي را به رسميت شناخت. اگر اين دو موضوع را در کنار شبکه اينترنت قرار دهيم، آنگاه کسب و کار آنلاين از طريق فضاي مجازي به يک منطق سودآور تبديل خواهد شد.
در شرايط اقتصادي دنياي امروزي که هزينه‌هاي مختلف از جمله قيمت بنزين به کسب و کارها تحميل شده، فروش اينترنتي به موضوعي ضروري تبديل شده است. اکنون خريد و فروش آنلاين بسيار آسان و گسترده شده و راهي براي جلوگيري از صرف هزينه‌هاي بيشتر براي فروشنده و خريدار است؛ چرا که قيمت نهايي يک محصول به دليل حذف عوامل هزينه‌ساز فروش سنتي کاهش پيدا مي‌کند. فروش اينترنتي، نوعي از تجارت الکترونيکي است که اين امکان را براي خريداران فراهم مي‌کند تا بتوانند در فضاي مجازي، کالاها و خدماتي را به صورت مستقيم از فروشنده خريداري کنند.
امروزه فناوري تحول بزرگي در فرايند خريد ايجاد کرده و همانطور که در گزارش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران آمده، پيش از اين مجبور بوديم براي خريد کردن، خانه يا محل کار خود را ترک کرده و به بازار برويم؛ اما حالا تنها با چند کليک مي‌توانيم هر چيزي را که نياز داريم بدون هيچ زحمتي در برابر خود حاضر ببينيم. اخيرا وبسايت هاي خريد آنلاين رشد قابل توجهي داشته‌اند تا بتوانند تقاضاهاي مشتريان را برآورده کنند. بنابراين دامنه انتخاب خريداران، بيشتر از قبل شده و مي‌توانند هر آنچه را مناسب‌تر است، به راحتي به دست بياورند.
پديده خريد و فروش آنلاين به اندازه‌اي رشد پيدا کرده‌ که مفهوم‌هاي جديدي مانند وب سايت مقايسه قيمت، ابزار تحليل قيمت يا موتور خريد مقايسه‌اي (يک موتور جستجوي عمودي براي مقايسه کالاها از نظر قيمت، ويژگي و ساير معيارها) ايجاد شده است. حالا ديگر هر کسي مي‌تواند به آساني با استفاده از رايانه شخصي، لپ تاپ، تبلت يا گوشي هوشمند خود، طيف وسيعي از کالاها را جستجو کرده، مقايسه کند و در نهايت پس از پرداخت اينترنتي، کالاي مورد نظر را بخرد. اگر کالا فيزيکي باشد، پس از گذشت مدت زمان مشخصي به خريدار تحويل داده مي‌شود و اگر ديجيتالي باشد (مانند نرم افزار، آلبوم موسيقي يا فيلم) بلافاصله در اختيار مشتري قرار مي‌گيرد.
آمار خريد و فروش آنلاين در سال 2016 ميلادي
در سال 1990، بلافاصله پس از ابداع World Wide Web از سوي تيم برنرز لي، کاربرد تجاري آن آغاز شد و پس از آن نيز شاهد رشد روزافزون گرايش به کسب و کار در فضاي مجازي بوديم. اين رشد به اندازه‌اي بود که طبق بررسي‌هاي انجام شده، حجم مبادلات آنلاين در سراسر جهان در سال 2016 به بيش از 1.74 تريليون دلار رسيد. پيش‌بيني مي‌شود اين رقم در سال‌هاي آتي به بيش از 2 تريليون دلار برسد.
اکنون خريد و فروش آنلاين به يکي از ارزشمندترين و سودآورترين صنايع تبديل شده و حدود 71 درصد فروشندگان، امروزه کالاي خود را به صورت آنلاين مي‌فروشند. همچنين طبق آمار، 80 درصد آمريکايي‌ها يعني حدود 198 ميليون نفر در اين کشور به طور آنلاين خريد مي‌کنند. اداره آمار آمريکا نيز اعلام کرده که حدود 7.5 درصد از کليه خرده‌فروشي‌ها در سال 2015 ميلادي از راه آنلاين انجام مي‌شود و سهم تجارت الکترونيک با 1.5 درصد افزايش به 29.7 درصد در سال 2015 رسيد. جالب اينجاست که 25 درصد خريداران آنلاين از افراد 54 ساله به بالا هستند. در حال حاضر، کشورهاي بريتانيا، چين، نروژ، فنلاند، کره جنوبي، دانمارک، آلمان، آمريکا و ژاپن پيشتازان عرصه کسب و کارهاي آنلاين به شمار مي‌روند. کارشناسان پيش‌بيني مي‌کنند نسبت خريداران آنلاين به درصد جمعيت اينترنت در مقياس جهاني که در سال 2014 حدود 43 درصد بوده، تا سال 2018 به بيش از 47 درصد برسد.